ترويج فرهنگ جهاد و ايثار در سايه دلباختگي به توحيد

نشست «گسترش فرهنگ ايثار با توجه به مفاهيم قرآني» در محل خبرگزاری ايکنا برگزار شد.

خبرگزاري فارس: عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با اشاره به تأثير عوامل قرآني در ترويج فرهنگ جهاد و ايثار در جامعه اسلامي گفت: دارا بودن توحيد ريشه‌دار در انسان، موجب اخلاص مي‌شود و اخلاص و طلب مغفرت، ايثار را رقم مي‌زند.

به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، نشست «تعيين نقش ابزارهاي مختلف در راستاي گسترش فرهنگ ايثار؛ با توجه به مفاهيم قرآني» صبح امروز در خبرگزاري ايكنا برگزار شد.
در اين نشست، حجت‌الاسلام علي‌اكبر مرتضوي كياسري، رئيس مجمع جانبازان و ايثارگران انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام سعيد بهمني، عضو هيأت علمي و مدير گروه قرآن مركز فرهنگ و معارف قرآن و عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و سردار علي‌محمد نائيني، معاون فرهنگي اجتماعي سازمان بسيج مستضعفين و عضو هيأت علمي دانشگاه امام حسين (ع) حضور داشتند.
در ابتداي اين نشست، حجت‌الاسلام مرتضوي كياسري با اشاره به سعي امام خميني (ره) در فرقاني كردن هرچه بيشتر قرآن گفت: امام (ره) با استفاده از مفاهيم قرآني، سعي در ايجاد علاقه، شور و شعور در ميان جوانان داشت و همين نواي قرآن ـ از جمله آيه 69 سوره عنكبوت ـ بود كه ايثارگري در جبهه‌ها را رقم زد.
وي با ابراز تأسف از خلاصه شدن ترويج فرهنگ ايثارگري در ترحّم نسبت به ايثارگران گفت: تجديد نظر در نحوه تبيين ايثار در جامعه، بهترين شيوه ترويج آن در جامعه اسلامي است.
در ادامه اين نشست، حجت‌الاسلام سعيد بهمني با بيان اينكه در تدوين برنامه‌هاي چهارم و پنجم توسعه نقش داشته است، گفت: يكي از مواردي كه در اين برنامه‌ها پيش‌بيني شده است، ترويج فرهنگ ايثار و ايثارگري است.
وي با تأكيد بر اينكه توسعه شاخص‌هاي معرفتي در كشور، بر عهده تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها است، اظهار داشت: در كشور اسلامي ترويج فرهنگ جهاد و ايثار بايد بر اساس آموزه‌هاي قراني صورت بگيرد و هر شخص حقيقي و حقوقي، بايد براي تحقّق اين مهم بكوشد.
عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با اشاره به پيام معرفتي امام خميني كه منجر به انقلاب اسلامي شد، افزود: براي ايجاد رشد و تحول در جامعه‌، بايد خط انتقال معرفت در جامعه تشكيل شود، ضمن اينكه روشنگري در اين خصوص بايد مداوم و هميشگي باشد.
بهمني با طرح اين سئوال كه چه فرآيندي صورت مي‌گيرد كه انسان ذاتاً بخيل، دست به ايثارگري و بذل جان و مال خود مي‌زند، گفت: مفاهيم بسياري در تحقّق فرهنگ جهاد و ايثار مؤثر هستند. اولين مورد كه در فرهنگ اسلامي، تحول به سمت جهاد و ايثار را رقم مي‌زند، «توحيد» است. در ايثار، انسان چيزي را بر چيز ديگري ترجيح مي‌دهد كه اين ترجيح، از نوع معمولي نيست و اين ترجيح ظاهراً غيرعقلاني، تنها در سايه خداپرستي ميسر مي‌شود.
وي با اشاره به ماجراي نفي بت‌پرستي توسط حضرت ابراهيم (ع) گفت: حضرت ابراهيم در آن زمان در سنين نوجواني به سر مي‌برد و مي‌دانست كه با نفي و تخريب بت‌ها، چه خطري گريبان‌گيرش مي‌شود، اما توحيد و دلباختگي باعث شد كه ابراهيم بگويد «وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُم بَعْدَ أَن تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ» و در فرصت مقتضي، بت‌هارا در هم شكند.
اين پژوهشگر قرآني، لازمه حركت به سمت اخلاص را «دارا بودن توحيدي ريشه‌دار در انسان» دانست و مطرح كرد: اخلاص به معناي خالص‌شدن است و براي رسيدن به اخلاص، انسان بايد ناخالصي‌ها را رها كند و به جايي برسد كه بين «به» و «بهتر» دست به تصفيه بزند. بدين معنا كه انسان در ايثار بين خوب و خوب‌تر، خوب‌تر را انتخاب كند.
مدير گروه قرآن مركز فرهنگ و معارف قرآن با بيان اينكه انسان خالص، نيازمند مغفرت است، ادامه داد: طلب مغفرت به معناي طلب‌كردن رفع موانع درك حضور حق تعالي است. «مغفرت» پالايش آلودگي‌ها و زدودن بدي از انسان است. در واقع كسي كه ايثار مي‌كند، طالب مغفرت است. اين موضوع در آيه 12 سوره صف و در عبارت «يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ» نيز بيان شده است.
عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در خصوص «مغفرت» گفت: مغفرت هنگامي ظاهر مي‌شود كه انسان از علائم و نشانه‌هاي غيرخدايي پاك و پالوده باشد. بنابراين كسي كه مجاهد است، مورد مغفرت قرار گرفته است.
وي، توحيد، ايمان، اخلاص و دلدادگي را در تعاملي مشترك و رابطه‌اي مستقيم ترسيم كرد و گفت: «اخلاص» كليد «ايثار» است. خدا آيه 46 سوره «ص» مي‌فرمايد «إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ» يعني انبياء را با خالص‌كننده‌اي، خالص كرديم و آن «يادآوري سراي آخرت» است.
بهمني، دنياگرايي را اعم از دارا بودن اموال و دارايي‌هاي دانست و اظهار داشت: دنياگرايي در رأس هر خطيئه‌اي قرار دارد، اما بايد دقت كرد كه «زهد» به معناي نداري و ژنده‌پوشي نيست. نمونه قرآني آن نيز حضرت سليمان است كه خدا درباره او فرمود: «سُلَيْمَانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ».
وي با تأكيد بر شگفت‌انگيزي دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس بارقه‌اي از جريان عاشوراست و نبايد شناسنامه دفاع مقدس را فراموش كنيم. بنابراين بايد در تحسين و بزرگ نمايي دفاع مقدس پيشينه و ريشه آن را نيز بيان كرد.
در پايان اين نشست، سردار نائيني با بيان اينكه وجود فرهنگ ايثار و شهادت عامل رشد و پيشرفت جمهوري اسلامي ايران بوده است، يادآور شد: اگر اين موضوع را باور داشته باشيم، در ترويج و گسترش فرهنگ ايثارگري قرآني در كشور تلاش خواهيم كرد.
انتهاي پيام/ح

VN:F [1.9.13_1145]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)